Izabela Maciejewska

Izabela Maciejewska urodzona w 1975 r. w Łodzi intermedialna artystka sztuk wizualnych zaangażowana społecznie, aktywistka, badaczka, eksperymentatorka. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi, dyplom w 2002 r. w pracowni Intermediów pod kierunkiem prof. Wiesława Karolaka oraz w pracowni Fotografii pod kierunkiem prof. Leokadii Bartoszko na Wydziale Edukacji Wizualnej. Ukończyła także Państwową Wyższą Szkołę Filmową Telewizyjną i Teatralną im. L. Schillera w Łodzi, dyplom uzyskała w roku 2007 w pracowni Fotografii Kreacyjnej pod kierunkiem dr hab. Wojciecha Prażmowskiego na Wydziale Operatorskim i Produkcji Filmowej.

Na jej transgresyjną praktykę artystyczną składają się działania performatywne, partycypacyjne, w procesie, techniki eksperymentalne, recyklingowe, obiekty i instalacje interaktywne, artystyczne śledztwa. Zajmuje się sztuką instalacji, video, performance, fotografią, rzeźbą, projektowaniem graficznym oraz szeroko pojętym rysunkiem i malarstwem.W swoich realizacjach łączy różne media, zacierając granice pomiędzy dyscyplinami.

Motywem przewodnim jej formalnie zróżnicowanych i eksperymentalnych prac są istoty ludzkie i pozaludzkie oraz idea przeobrażenia, transgresji, przenikania form i współistnienia światów. W swojej twórczości porusza problem samotności, stygmatyzacji i alienacji "odmieńca"; poczucia wykluczenia oraz poszukiwania własnej tożsamości; konieczności akceptacji dla "innego" (Getto XXI 2014) i budowania międzygatunkowej wspólnotowości (Miłość na przedniej straży 2017). Dotyka również tematu uniwersalizmu (rozumianego jako sugestia związku wszystkich rzeczy), nieświadomości zbiorowej oraz rytualnego i transgresyjnego charakteru sztuki. Od 30 lat zajmuje się herstorią (Pamięci Camille Claudel 1994, Pokój Emily Dickinson 2009, Ożywianie siostry Szekspira 2019), kwestionuje patriarchalne paradygmaty społeczno-kulturowe i dekonstruuje patriarchalny porządek (m.in. Sacrum 2000, Metamorfoza kobiety -- kobiece metamorfozy 2001, TransgresJA 2001, Pomnik siostrzeństwa 2018). W zaangażowanych społecznie projektach opowiada się przeciwko kulturze wojny, faszyzacji i wykluczeniu (Getto XXI 2014, Plac Zabaw 2015, Tęczowa Drużyna Narodowa 2015, Muzeum Żołnierzy Poczętych 2019 i wiele in.). Artystka nie tylko kontestuje rzeczywistość i zwraca uwagę na problemy, lecz poszukuje wyjścia z kryzysowych sytuacji, proponując rozwiązania poprzez sztukę. Swoją transdyscyplinarną działalność określa jako trans-sztukę, przekraczającą granice pomiędzy rzeczywistościami. W projektach stosuje praktykę empatii ekstremalnej – stworzyła m.in. cykl instalacji mających na celu ćwiczenie empatii, nawiązując do zjawiska synestezji lustrzanej (Moim Przyjaciołom... 2017/2022). Do partycypacyjnych działań w procesie często zaprasza istoty ludzkie i pozaludzkie oraz magiczny przypadekWierzy w terapeutyczną moc sztuki, która może prowokować do myślenia, zmieniać świadomość i odmieniać rzeczywistość w dążeniu do poczucia miłości i jedności wszystkiego, co żyje, zaś kontakty między ludźmi mogą wynikać z empatii.  

Jej prace publikowane były m.in. na łamach pism artystycznych: Obieg, Artmix, Format, Magazyn Szum, Kwartalnik Rzeźby Orońsko, Gazety Antykwarycznej, magazynu artystyczno-naukowego Woof Woof Arf Arf oraz Gazety Wyborczej i pisma kulturalnego Fragile.

Współpracowała m.in. z Pracownią Sztuki Zaangażowanej Społecznie "Rewiry" w Lublinie.
Założycielka (2005 r.) grupy artystycznej TARGOWA, zrzeszającej studentów i absolwentów PWSFTv i T w Łodzi. W latach 2006 - 2010 współzałożycielka i aktywistka portalu o sztukach wizualnych Łódź-art.pl. Od 2014 roku członkini Otwartej Akademii. W latach 2017-2021 członkini Stowarzyszenia Sztuka i Dokumentacja oraz grupy artystek FRAKCJA. Od ponad 30 lat powstają prace w oparciu o działania jej osobistej międzygatunkowej grupy/rodziny TransAnimals.

Jest finalistką prestiżowych międzynarodowych konkursów, m.in.: Open Call / Think Tank lab Triennale, International Festival of Contemporary Drawing (2016); CELESTE PRIZE 2016, 8th International Contemporary Art Competition, OXO Tower, Londyn; 11. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Współczesnej ARTE LAGUNA PRIZE 2017, Arsenał Wenecki, Wenecja.
Laureatka wielu nagród i wyróżnień, m.in.: Nagrody Publiczności na Festiwalu Sztuki „Passion for Freedom” w Londynie (2014); zdobywczyni II miejsca w kategorii „Rzeźba, Instalacja & Performance”, International Contemporary Art Competition CELESTE PRIZE w Londynie (2017). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2020).

Uczestniczyła w ponad 160 wystawach i prezentacjach indywidualnych oraz zbiorowych, m.in. w takich miejscach, jak: Arsenał Wenecki we Włoszech; OXO Tower Wharf w Londynie; Bargehouse w Londynie;Targi Sztuki Współczesnej St'art w Strasburgu; Embassy Tea Gallery w Londynie;The Untitled Space Gallery w Nowym Jorku; Ośrodek Propagandy Sztuki, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi; Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia” w Gdańsku; Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi; Międzynarodowy Przegląd Kina Niezależnego „Jutro filmu” w Warszawie; Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi; Galeria Szara Kamienica w Krakowie; Muzeum Sztuki Nowoczesnej Cricoteka w Krakowie; Muzeum Kinematografii w Łodzi; Muzeum Historii Miasta w Łodzi; Akademia Sztuk Pięknych w Toruniu; Galeria KOBRO Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Galeria PWSFTviT w Łodzi; ODA Ośrodek Działań Artystycznych w Piotrkowie Trybunalskim; Galeria Wschodnia w Łodzi; Galeria FF w Łodzi; Galeria IMAGINARIUM w Łodzi; Galeria Lokal_30 w Warszawie; Galeria Labirynt w Lublinie; Pałac Potockich w Krakowie; Art Basel Miami Art Weeks; Galeria Willa MGS w Łodzi.


Jej prace znajdują się w kolekcjach: Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi, University of Southern California w Los Angeles, Associazione Culturale Modern Contemporary Art - MoCA w Arsenale Weneckim oraz w zbiorach prywatnych w kraju i za granicą m.in. w kolekcji fotografii Wojciecha Jędrzejewskiego.


Artystka angażuje się w działania na rzecz praw kobiet, zwierząt, mniejszości i grup społecznie wykluczonych. Wspiera liczne organizacje i akcje charytatywne m.in. Centrum Praw Kobiet, Artyści dla Olinka, Food Not Bombs, Fundacja "Replika", Stand for Ukraine -- cykl wystaw charytatywnych. Prezeska Polskiej Fundacji Oświatowej "Edukacja", której najważniejszą aktywnością jest edukacyjny "Projekt Słyszę" ukierunkowany na potrzeby dzieci niewidomych i słabowidzących. Dyrektor kreatywna w specjalistycznym czasopiśmie "OKO". Od 2018 roku bierze udział w głosowaniu Jury konkursu prestiżowej nagrody SILMO d'Or w Paryżu. 


Nagrody i wyróżnienia

2024 r.

- FIRST SELECTION - 18 edition 23.24 ARTE LAGUNA PRIZE (Venice) in the VIRTUAL AND DIGITAL ART category. 

2023 r.

- Laureatka Open Call Cracow Art Week KRAKERS 2023, Sekcja Laboratorium: ART ALWAYS WINS, realizacja wystawy NEVER ENDING FUTURE DIY (DO-IT-YOURSELF), DIWO (DO-IT-WITH-OTHERS) w Pałacu Potockich -- projekt współkuratorowany z Dorotą Chilińską. W ramach wystawy autorskie warsztaty artystyczne i realizacja instalacji Plac zabaw


2021 r.

- Laureatka Open Call: Niezrealizowane projekty w polskiej sztuce ostatniej dekady 2010-2020, Cricoteka, Kraków.
- Finalistka VI Piotrowskiego Biennale Sztuki, Ośrodek Działań Artystycznych ODA
- Udziału w konkursie na kuratorski projekt wystawy w Pawilonie Polskim na 59. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji 2022. Publikacja autorskiego projektu Beautiful na stronie Zachęta Narodowa Galeria Sztuki.

2020 r.
Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach programu: Kultura w sieci.

2017 r.
- II miejsce w kategorii Instalacja, Rzeźba & Performance, CELESTE PRIZE 2017, 9th International Contemporary Art Competition, edycja w ramach Frieze Week, Londyn, UK
- Finalistka 11. International Contemporary Art Award ARTE LAGUNA PRIZE 2017, Arsenał Wenecki, Wenecja, Włochy.

Laureatka Open Call „Czarna dziura” Woof Woof Arf Arf, publikacja w magazynie artystyczno-naukowym Woof Woof Arf Arf.

2016 r.
- Finalistka CELESTE PRIZE 2016, 8th International Contemporary Art Competition, Londyn, UK
- Finalistka konkursu Open Call / Think Tank lab w ramach Triennale International Festival of Contemporary Drawing, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta, Wrocław
- Udziału w konkursie na kuratorski projekt wystawy w Pawilonie Polskim na 57 Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji 2017. Publikacja autorskiego projektu Beautiful na stronie Zachęta Narodowa Galeria Sztuki.

- Wideoinstalacja Pokój Emily Dickinson zakupiona do zbiorów Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi.

- Laureatka Open Call Canis vertigus, publikacja w magazynie artystyczno-naukowym Woof Woof Arf Arf oraz wystawa w ramach CRACOW GALLERY WEEKEND w Galerii Szara Kamienica w Krakowie.

2015 r.

- Laureatka Open Call Festiwalu Sztuka na Giełdzie IV, Wojna Polsko-polska, Pracownia Sztuki Zaangażowanej Społecznie „Rewiry” w Lublinie. Projekt Tęczowa Drużyna Narodowa” (Złodzieje i Złodziejki Tęczy), został wyłoniony i zrealizowany w ramach konkursu projektów na akcję artystyczną.
 

2014 r.

Nagroda Publiczności na 6. Londyńskim Festiwalu Sztuki „Passion For Freedom” za pracę GHETTO XXI, Londyn.

2009 r.
Video-art Sacrum zakupione do zbiorów Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi

2002 r.
Nominowana do nagrody za film „Sacrum”, III Ogólnopolski i II Międzynarodowy Przegląd Kina Niezależnego „Jutro Filmu” 2002, Warszawa.

1996 r.
Pierwsza lokata na egzaminie wstępnym na Wydział Edukacji Wizualnej, ASP w Łodzi. 

1995 r.
Laureatka II nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Fotograficznym dla Szkół Artystycznych – Twórczość Młodych, Zespół Szkół Plastycznych, Gdynia. 

1994 r.
Nagroda w formie Wystawy Indywidualnej dla uczniów Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Łodzi przyznana za wybitne osiągnięcia artystycze, Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Łodzi we współpracy z Domem Kultury RONDO w Łodzi. 

1990 r.
Pierwsze wyróżnienie w Olimpiadzie Artystycznej z historii sztuki, Muzeum Sztuki w Łodzi.

 

Twórczość Izabeli Maciejewskiej jest w awangardzie współczesnej sztuki inkluzywnej. Projekty artystki wyprzedziły czas, wciąż zyskując na aktualności. Zainicjowały także wiele zjawisk społecznych.

„Wspaniałe wydarzenie pacyfistyczne w Krakowie. Idea i realizacja: moja ulubiona artystka Izabela Maciejewska -- autorka niezwykłych prac antyantysemickich, antyfaszystowskich, antyqueerfobicznych, antymizogynicznych m.in. wstrząsającej instalacji Getto XXI, Getto dla Innych, o której pisałem w katalogu Wojny & Pokoju (2015)”. Tym razem (Plac zabaw) dzieło partycypacyjne i w procesie!”(11.05.2023).

Tomasz Kitliński – polski filozof, performer i działacz społeczny. Adiunkt w Instytucie Filozofii UMCS. 

„Tęcza nie obraża. Koszulka - prezent z Kongresu Kobiet okazał się wyprzedzać czas” (2018)
Barbara Nowacka

Narodowo-tęczowa drużyna ubrana w koszulki miała stać się awangardą zmiany myślenia o tym, co nas konstytuuje jako naród.
fragment tekstu do katalogu Wojna polsko-polska, Pracownia Sztuki Zaangażowanej Społecznie Rewiry, Centrum Kultury w Lublinie, 2015-2019

Marta Ryczkowska – dr historii sztuki, wykładowczyni akademicka, krytyczka sztuki współczesnej, kuratorka wystaw i festiwali, edukatorka, animatorka działań kulturalnych.

Sztuka rządzi się swoimi, nieoczywistymi prawami i potrafią one mocno zaskoczyć - podobnie jak sny. Coś takiego przydarzyło się nam, gdy po raz pierwszy zobaczyliśmy projekt kobiety z mchu Izabeli Maciejewskiej (Metamorfoza/Prawda i Piękno 2001/2022 Projekt w procesie, instalacja). Autorka tworzyła odlewy kobiecego ciała w Orońsku w 2001 roku, a hodowlę mchu rozpoczęła w 2015 r. "Kobiety z mchu" zadebiutowały na wystawie w 2016 roku. Jeśli można przewidzieć coś w sztuce, Izabela Maciejewska to zrobiła, bo to niemal wypisz wymaluj Tuntschi z lasu koło Sokołowska, opisywane przez Olgę Tokarczuk. A może to 

po prostu wspólne koincydencje, sny, wrażenia? Praca uczestniczyła w 2022 roku w projekcie Földnövér/Siostra Ziemia w Budapeszcie.

Marta Zdanowska – redaktorka, recenzentka teatralna i literaturoznawczyni. Od lat zajmuje się kontekstami literatury feministycznej w teorii i praktyce. Związana z fundacją Łódzki Szlak Kobiet, gdzie realizuje głównie projekty dotyczące herstorii i pisania kobiet oraz z Kolektywem Szechiny, który przygotowuje czytania performatywne tekstów pisarek i reportażystek. Prowadzi warsztaty pisania oparte na herstorii. Pracuje w Dom Literatury w Łodzi.



Izabela Maciejewska, 2013

sztuka video / fotografia / instalacja / rzeźba

Copyright Izabela Maciejewska I Wszystkie prawa zastrzeżone

Zamieszone na stronie projekty stanowią utwory w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych i podlegają ochronie przewidzianej w tej ustawie. Powielanie, przetwarzanie i dalsze rozpowszechnianie treści i materiałów zamieszczonych na stronie, w jakikolwiek sposób, w całości lub w części, bez wcześniejszej pisemnej zgody Autorki jest zabronione.